A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад
"Степанецький ліцей - опорний заклад загальної середньої освіти"
Степанецької сільської ради об `єднаної територіальної громади Черкаської області

Методичні рекомендації щодо адаптації учнів 5-тих класів до навчання

Дата: 22.03.2022 11:40
Кількість переглядів: 859

Адаптація учнів 5 класу до умов навчання в основній школі

Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів щодо навчання в основній школі

Перехід з початкової в середню ланку школи є переломним, кризовим періодом у житті кожного школяра. Практично будь-який вчитель скаже, що початок 5 класу - складний етап, і не тільки для дитини, а й для вчителів, і для батьків. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те, що перехід з початкової школи в середню неминуче пов’язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, необхідний час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Для 5-ти класника, що приходить у школу 1 вересня, все виявляється новим. Період адаптації до нових умов навчання, який переживають п’ятикласники на початку навчального року, багато в чому схожий з тим, який був характерний для початку навчання в першому класі:

  • Різка зміна умов навчання;

  • У розкладі з’явились назви незнайомих предметів.

  • І найголовніше— кожний предмет веде новий вчитель.

  • Різноманітність і якісне ускладнення вимог, що пред’являються до школяра різними вчителями;

Ø Зміна позиції «старшого» у початковій школі на «самого

маленького» в середній.

Все це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.

Труднощі не обмежуються рамками навчального процесу, а так само пов'язані з організацією життя в школі в цілому і психологічною атмосферою в сім'ї. Підстав для такого твердження більш ніж достатньо:

  • стан дітей в цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю;

  • зниженням інтересу до навчання та його результатами;

  • зниженням самооцінки;

  • високим рівнем ситуативної тривожності.

  • Це означає, що збільшується число дітей, що зазнають значних труднощів при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу. Для них особливо важлива правильна організація адаптаційного періоду при переході з початкової школи в середню ланку.

Період адаптації до нових правил і вимог може займати в дитини від одного місяця до цілого року. У цей час може спостерігатися і деякий спад успішності, так як діти скоріше зайняті вивченням форми, ніж змісту навчальної діяльності. Деякі діти в силу своїх психологічних особливостей не готові до подібної самостійності – поєднувати навчальні та організаційні сторонни шкільного життя:

  • вони відчувають розгубленість,

  • весь час плутають і забувають,

  • не можуть зосередитись на навчанні.

  • деякі діти настільки звикли до постійного контролю з боку дорослих, що не здатні самостійно організувати власне шкільне життя.

  • уповільнюється темп їхньої діяльності;

  • виконання певних видів робіт потребує більше часу;

  • діти частіше відволікаються;

  • можуть бути роздратованими, неуважними;

  • можуть неадекватно реагувати на зауваження тощо.

Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних досягнень, втрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між однолітками та дорослими. Водночас досить часто у школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»: діти потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них з боку дорослих. Якщо ж основна школа не пропонує учням засобів реалізації їх почуттів дорослості, то в підлітків формується установка на вчительську несправедливість і необ'єктивність.

Труднощі шкільного життя при переході в основну школу

  • збільшення навчального навантаження;

  • зміна режиму дня;

  • збільшення часу на підготовку домашніх завдань.

  • зміна кількості навчальних предметів, вчителів

  • відмінність вимог з боку вчителів-предметників;

  • зміна стилю спілкування вчителів з дітьми.

Спостереження за учнями, спілкування з ними в цей період показує, що вони дуже розгублені, не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги обов'язкові для виконання, до школяра вперше пред'являється багато вимог з боку багатьох людей. На п'ятикласника обрушується потік інформації з незрозумілими для нього словами, термінами.

Про труднощі адаптації можуть свідчити такі ознаки:

1. Втомлений, стомлений зовнішній вигляд дитини.
2. Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день.
3. Прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.
4. Небажання виконувати домашні завдання.
5. Негативні характеристики на адресу школи, вчителів, однокласників.
6. Скарги на ті чи інші події, пов'язані зі школою.
7. Неспокійний сон.
8. Труднощі ранкового пробудження, млявість.
9. Постійні скарги на погане самопочуття.

Успішність адаптації молодшого підлітка залежить не тільки від інтелектуальної готовності, але й від того, наскільки добре він вміє налагоджувати відносини і спілкуватися з однокласниками та педагогами, дотримуватися шкільних правил, орієнтуватися в нових ситуаціях.

Ознаки успішної адаптації:

  • задоволеність дитини процесом навчання;

  • дитина легко справляється з програмою;

  • ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних завдань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише ПІСЛЯ спроб виконати завдання самому;

  • задоволеність міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.

Поради батькам п’ятикласників

1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю дитини, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і дізнаватися про уроки, тощо.

5. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

6. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.


 


 

Методичні рекомендації щодо адаптації учнів 5-тих класів до навчання


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень