Консультація психолога
Вікові особливості учнів 5-тих класів та їх адаптація до навчання.
Розпочався другий семестр навчального року і вже можна проаналізувати як і, взагалі, чи відбулась адаптація дітей до навчання у середній школі.
Життя п'ятикласника доволі стресове. Багато нових предметів і вчителів, різні вимоги, необхідність самостійного виконання домашніх завдань (якщо учень відвідував групу подовженого дня в початковій школі) і як наслідок — зниження успішності — такі проблеми постають перед багатьма учнями. Перше півріччя у 5-му класі вважається важчим, ніж у 1-му.
Основними задачами розвитку учнів п’ятого класу є:
- Оволодіння базовими шкільними навичками та вміннями.
- Формування загальних навчальних вмінь та навичок, уміння вчитися.
- Розвиток навчальної мотивації, формування інтересів.
- Розвиток навичок співробітництва з однолітками, уміння змагатися з іншими, правильно і різнобічно порівнювати свої результати з успішністю інших.
- Формування уміння домагатися успіху і правильно відноситися до успіхів та невдач, розвиток упевненості в собі.
- Формування уявлення про себе як про вмілу людину з великими можливостями розвитку.
Основні причини, які можуть стати на заваді адаптації до навчання.
Найголовніша проблема неуспішності в тому, що діти не вміють ефективно спланувати час, щоб його вистачило не лише на заняття, а й на відпочинок. Це і призводить до перевтоми, частих захворювань, зниження оцінок і втрати інтересу до навчання.
5-6-ті класи вважаються вирішальними у тому, буде дитина вчитися чи вона відмовиться від зусиль у цьому напрямі й почне самореалізовуватися в інший спосіб.
В інтелектуальному аспекті починається поступовий перехід від конкретного мислення до абстрактного. Проте абстрактне мислення ще недостатньо розвинене, тому навчальний матеріал, в якому багато нових понять, опановується важче. Більш легко учні запам’ятовують цікаве, конкретне, практичне, актуальне.
Багатьом дітям, зокрема сором'язливим, важко спілкуватися з новими вчителями. Тому дітей-п'ятикласників важливо вчити ефективних прийомів спілкування, зокрема вмінню долати сором'язливість (як попросити про послугу, допомогу тощо).
Зміни відбуваються і у соціальному розвитку. У структурі класу формуються групи, переважно з дітей однієї статі. Лідерами найчастіше є учні, які добре вчаться або можуть зацікавити інших особливими здібностями чи навіть новими іграшками, модними речами.
Крім того важливо, що п'ятикласники уже не відвідують групу подовженого дня, більшість ходить додому самостійно і часто бувають вдома самі. У зв'язку з цим треба особливу увагу приділити навчанню дорожньої і побутової безпеки, а також умінням спілкуватися зі сторонніми людьми та відмови від пропозицій пограти у небезпечних місцях і з небезпечними предметами.
Дорогі батьки, будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя може відрізнятися у дітей одного віку. Дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, тоді якомога швидше зверніться до класного керівника або психолога. Пам'ятайте, що основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага і розуміння.
Практичний психолог ліцею Юлія Шинкаренко